vanilla planifolia

 

Vanilj.

Vanilj. Smaka på ordet. Bojkotta vanillinet. Skaffa ordentlig vanilj.

Mmmm, vanilj.

 

Madagaskar är den största vaniljodlingen, därifrån kommer bourbonvaniljen. Den godaste. Sen har vi Tahiti vanilj som har en blommigare smak, jättegod i panacotta med hallonsås. Men jag gillar bourbon. Jag är kär i den. Jag älskar den.

När du använder vaniljstänger skrapar du ju ut fröna, men snälla släng inte resten. Det är den en otroligt fin krydda som du med fördel kan slänga i grytor (åh så gott i curry)  och tomatsåser. Eller så gör du som mormor och slänger i stängerna i en burk med socker och väntar, mixar i matberedare och har världens godaste vanuljsocker.

Vanillin är från och med nu endast tillåtet att användas i riktigt feta kakor, så att den iiiiiickiga smaken inte framträder. Om du inte kan använda vaniljstänger, håva in vaniljextrakt från nästan vilken affär med bakavdelning som helst.

jag har fått fnatt på vanilj.






 

 

 


Kommentarer
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0