träning och variation

Jag har inte snackat om det på ett tag! Men det har blivit så rutinmässigt nu att jag inte ens tänker på det. Vi tränar varje dag, med exceptions söndagar när vi tar vilodag. En timma om dagen, minst!
Tänkte snacka lite om hur viktigt det är att variera sin träning, för jag märkte det som mest i Sthlm att det är människor som kommer två ggr i veckan månad ut månad in som kör sitt vanliga jogg 30 minuter och sen lite benpress och sen tillbaka till kära löpbandet. Efter ett tag klagar dom att inget händer. Det är klart! Din kropp är nu van vid det här. Det är ingen utmaning längre. Hur tråkigt som helst säger din kropp, som blir lat när du inte höjer ribban.
.
.
Vill eller kan du inte höja ribban, testa något nytt, fokusera på en annan del av kroppen. Du får garanterat upp ett flås om du svingar en kettelbell 50 ggr. 6 kilo är en bra startvikt. Jag har tyvärr inte träningsvideos kvar, ska fixa nya snart, men det finns det kettelbells på ditt gym finns det garanterat någon som kan visa dig hur man svingar. Men snabbt; Böj på knäna,böj dig fram,svanka och rak i rygg. håll kettlen mellan bena och svinga bak och upp till rak rygg. Klarar du femton svings utan att du känner i rygg, HÖJ VIKTEN!
Nästa dag kan du vara glad över din träningsvärk.
Träningsvärk. Jag brukar säga, har jag inte träningsvärk dagen efter så har jag inte tränat ordentligt. Det är faktiskt min största motivation efter att jag nått min målvikt(jag gick ner 19 kg på ett år, en annan historia), att veta att när jag stiger upp så svider musklerna så man grinar surt. Härligt!
Bara DÅ kan man vara övermänskligt tacksam för sin soffa.
Ni tjejer! Var inte rädda för att använda fria vikter, och fan ta mig om jag ser er med 1-kiloshantlar så nyper jag er i rumpan. Var inte rädd för att bli musklig över en dag.
Det tar ÅR att få kropparna som bodybuilders har, inte bara med träning utan med stränga dieter och strikta scheman.
Så var inte rädda för att ta i, och om du vill bränna fett är det här metoden numero uno! När du bygger muskler bränner du kalorier dygnet runt, istället för bara upp till en timma efter cardioträning. Sådeså!
.
.
Såhär tränar jag!
.
Få upp flåset innan du kör, du får mer energi så. Tio minuter på trappmaskin/crossen räcker!
Glöm inte att stretcha, före och efter :))))))))
.
.
Måndag: Axlar(fram,bak) och biceps + muay thai
Tisdag: Bröst och triceps + muay thai
Onsdag: Ben och mage
Torsdag: Rygg (hela) + muay thai
Fredag : Vader + rompa + muay thai + tjugo min cross/jogg/rodd
Lördag: Vandrar runt i gymmet och känner efter vad jag behöver göra. Kanske tar ett spinning pass. Eller snackar och latar mig. Men muay thai blir det oavsett!
Söndag: snark.
Tro inte att jag är ett proffs på det här. Jag bara gillar träning, lika mycket som jag hatar det. Men inget slår känslan när man vandrar ut ur gymmet och vet att man har gjort bra ifrån sig!
Det viktigaste ändå är att hitta något man gillar. Jag har fått dille på muay thai (thaiboxning). Jag lär mig!
Sen gör vad du än behöver för att få in mer vardagsmotion. Vi vandrar 2 km varje dag till och från skolan i -27 utan att tänka på att det är bäst träning. Att gå som jag i 10 cm kilklack ger sting i vaderna också!
Ta trappan, gå av en station tidigare, ja ni vet allt det där tramset. Det är faktiskt goood for youu, och när du tänker efter så tar det heller inte så mycket från dig att göra det... Stop being lazy!!! Om jag kan, kan du.
.
Jag kan inte vänta tills våran lilla Denzel, vår amstaffvalp, kommer den 21 mars, då blir det mycket ränna i skogen!

Kommentarer
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Postat av: Johanna

Brukar du försova dig? (läs inlägg)

2011-02-21 @ 13:09:03
URL: http://johannalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0