tankespridd moussaka

Kan man ju kalla det. Startade med alla de bästa intentions, vid fyra på morgonen eftersom vi har de galnaste sovtiderna. Men såhär går det när man lagar mat halvsovandes. Vi börjar med auberginen. Jag skalade och skivade. Lade ner i saltvatten för att vattnas av. Stekte köttfärsen och när tjugo min passerat går jag för att ta ut auben ur vattnet. Vad jag upptäcker? Jag har vattnat av skalet till auben och slängt skivorna. Jävla snille va.
Emergency! Nu får ni veta hur jag gjorde min goda icke-moussaka :)
Inga kolhydrater, som ni vet.  Det här räcker till två formar, en stor och en mindre.
500 g köttfärs/lammfärs/vilken som helst färs
2 lökar, jag använder rölök
4 stora tunt skivade morötter (du kan använda mandolin, jag tog bara osthyveln. The students way.)
5 stora chaminjore, skivade cmtjockt
broccoli i små buketter
3 vitlöksklyftor
1 dl rödvin
2 msk tomatpure
en skvätt grädde
riven ost , hinkvis!
Bechamelsås ( mjölk,mjöl,ost,ägg,salt,peppar, muskot är också gott)
.
Tänk på att jag har inbillad alzheimers och kan ha glömt något.
.
Yes! Nu kör vi. Hacka lök. Fräs i olja. I met köttefärsen och stek. Salta,peppra, gurkmeja, paprikapulver, vitlök. I med rövinet och tomatapuren och låte stå och puttra i minst en halvtimma, längre är hur fint som helst. I med en skvätt grädde och puttra igen. Under den här tiden så skivar du alla grönisar och gör du proper moussaka så skiva aubergine i cm tjocka skivor och lägg i saltat vatten i 20 min. Du kan använda potäter också!
Smaka av färsen och bygg sedan ihop din moussaka eller köttfärsgratäng vad du nu vill kalla det!
På med ost och in i ugnen 200 grader i 30-45 minuter. Klart! Servera med färsk skivad tomat och skivad rödlök. Mumz!
Heidå.

Kommentarer
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

goddag <3

2011-02-20 @ 15:21:58
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0