Soppa på en höft

Den här soppan lagade jag klockan 04.27 halvsovandes och med en motorsåg i halsen.
Behöver medicin var min enda tanke. Så då kokade jag soppa. Och jag lovar dig, den här kan inte bli bättre, inte ens om du har en pistol mot huvudet!
.
.
.
Du behöver: Allt och ingenting.
Men för den här tomatsoppan:
4 färska röööda tomater
1 stor rödlök
3 tärningar grönsaksbuljong
3 fint tunt skivade vitlöksklyftor
2 stora skivade morötter
en slev tomatpure
strimlad bacon
gula linser
hotasaucea! Du har nog börjat förstå att jag använder det i allt....
En kran
Mjölk eller grädde eller creme fraiche!
salt,peppar, muskot, kanel, rökt paprikapulver.
.
Börja med att tärna tomater, skiva morötter och vitlök och hacka rödlöken fint.
Klicka ner smör i en rymlig kastrull, släng ner rödlök och vitlök och fräs( Vi vill inte ha någon färg på löken! så kör på lite lägre temp.)
Nu säger vi byebye till tomaterna, ber en bön eller två i ca en minut ,  och nu låter vi morötter och tomatpure följa med i blandningen.
Använd kranen till att fylla någonting med vatten som du sedan introducerar till soppröran. Hur mycket bestämmer du, beroende på vad du vill ha för konsistens.
Ner med buljong, linser  och om du har kokbar creme fraiche så i med den med. Smaka av med kryddorna, var försiktig med kanelen. Men använd den! Ger en otrolig smak till alla tomaträtter, testa till din korvstroganoff också!
Nu får du känna dig som en riktig hemmafru medan doften av tomat brings all the boys to the yard!
.
.
Njut av matlagningen, lämna inte spisen för något utan rör om med din yttersta kärlek.
Det är okej att konversera med din soppa.
Nu är det dags att steka den strimlade baconenen. Oj helst av allt vill jag ha pancetta, men jag letar frenetiskt, under soffan, bakom buskarna, i icadisken. Ingenstans finns den!
Oja, knaperstek och låt rinna av på hushållspapper.
.
.
.
Sedan måste du göra soppan slät. Tillsätt så mycket mjolk/grädde som du vill ha, använd din stavmixer (kärlek,amen) eller vad du nu har. Gaffel går bra, om du har tiden vill säga.
Mixa,mixa, mixa! Speciellt om du har linser i. Mixa lite till!
Servera genast med bacon, skivad parmesan, en click creme fraiche och lite salvia. Åh det var så gott.

Kommentarer
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0