blomkålsrissotto för första gången

Med indian influences. Perfekt när man kommer hem efter en hel dag/natt i studion!
Vi befinner oss i studion i tid och otid, ingen 9-5 vardag. Ganska kul faktiskt. Så då behöver man mycket energy, som man verkligen får av LCHF! Och inga humörsvängningar. Katrin hade nog rätt alltid! Men oh jag saknar persiskt ris. Jag lovar ska ge "recept" på det snart. Det är det bästa riset i hela världen. Men!
Blomkål är ett fantastiskt substitut till ris. Var inte oroliga om det luktar blomkål, kryddar du väl så smakar det precis som ris!

Riven blomkål,  så mycket som du behöver.
skalade Räkor
hackad spenat ( jag tog det istället för koriander som jag inte hade hemma. Buhu.)
Lime, zest och saft
Curry
Salt,peppar
Pressad vitlök
Rödvins vinäger
chilisauce
grädde
Parmesan/pecorino. I use  zeta grana padano 20 mån, om jag fick till det!
1 röd chilifrukt
.
.
Jag börjar med att slänga ner (de frysta)räkorna i pannan tillsammans med vitlök och olja. Tillsätter sen curry, spicy spicy hotsauce (oh om miky såg detta skulle han halshugga miiig), limesaft och skal och låter det reducera tills det knappt är något kvar. Slänger ner blomkålen och den finfinfinfinhackade spenaten, kniper ihop ögonen och hoppas att det inte sprängs, suckar av lättnad när det inte gör det och tillsätter grädde. Lite i taget!
I med massa parmesan och gärna finhackade röda chilisar, men hade jag gjort det hade Micke matvägrat. Ha- ha.
Jag vet inte vad det är med iranier och stark mat.
När det ser alldeles gottigt ut smakar jag av med salt och peppar , och lite rödvinsvinäger som passar alldeles utmärkt när du inte har vin. ERSÄTT bara inte vinet med vinäger, yuck! En liten skvätt bara.



mmm slurp!


Egentligen så ska det inte vara såhär mycket smaker i risotto. Så risotto är det ju inte. Men blomkålsröra låter inte attraktivt.
Jag lovar att jag ska lägga upp recept på kantarellrisotto snaaaaaart!

Kommentarer
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Postat av: tiidan.jimsroad.com

Tack för kommentaren! Snygg blogg du har=)

2011-02-11 @ 00:09:46
URL: http://tiidan.jimsroad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0